Какво представляват "синтетичните ембриони" и защо учените ги създават?

Първите структури, подобни на човешки ембриони, са създадени от стволови клетки, което може да помогне на учените да изследват причините за ранните спонтанни аборти.

Ваня Милева Последна промяна на 16 юни 2023 в 11:17 12855 0

Човешки ембрион

"Синтетичните ембриони" са създадени от стволови клетки, отгледани в лаборатория.

Екип от Университета в Кеймбридж обяви създаването на първите човешки "синтетични ембриони" - ембриоподобни структури, създадени от стволови клетки - и им позволява да израснат до стадий, равен на 14-дневна възраст, което е законовата граница за изследване на естествени ембриони във Великобритания.

Работата може да помогне на изследователите да проучат причините за ранните спонтанни аборти и да разберат как се развиват органите, но някои учени искат да се затегнат разпоредбите, обхващащи тази област.

Какво представляват синтетичните ембриони?

Терминът е донякъде подвеждащ, тъй като тези структури всъщност не са синтетични, нито пък са съвсем същите като ембрионите. Те са подобни на ранните ембриони - малки топчета от клетки, които се образуват от оплождането на яйцеклетка от сперматозоид, но са създадени от стволови клетки, отгледани в лаборатория.

Тези структури не са създадени изцяло синтетично, тъй като стволовите клетки първоначално са произлезли от ембрион, и изглежда, че те имат някои разлики с естествено образуваните ембриони. Затова някои предпочитат да наричат тези структури модели на ембриони, базирани на стволови клетки.

Доколко това е напредък?

Доскоро бяха създавани само синтетични ембриони, получени от животни като мишки и маймуни, въпреки че Магдалена Жернишка-Гоец (Magdalena Żernicka-Goetz) от Университета в Кеймбридж бе оповестила публично, че разработва техни човешки еквиваленти.

На 14 юни тя обявява, че екипът ѝ е отгледал човешките варианти до етап, в който истински ембрион ще се имплантира в матката и ще започне да развива някои различни тъкани, включително предшествениците на клетките, от които се образуват сперматозоидите и яйцеклетките.

"При истинските ембриони това е етап между 7/8 и 14-ия ден", разказва Жернишка-Гоец. Тя е представила работата си на годишната среща на Международното дружество за изследване на стволовите клетки в Бостън, Масачузетс, както съобщава The Guardian, но все още не е публикувала пълния доклад в рецензирана статия.

Защо са необходими синтетични ембриони?

Една от причините е, че те могат да се произвеждат в неограничен брой, докато резервните ембриони за ин витро оплождане, които се използват за изследвания на ранното развитие, са в недостиг. Всички ембриони в една партида, създадена от едни и същи стволови клетки, също са повече или по-малко генетично идентични, което е от голяма полза за изучаване на реакцията им към различни експериментални условия. Също така е по-бързо и по-лесно да се модифицират генетично стволовите клетки, отглеждани в блюдо, за да се разберат функциите на различни гени.

Има ли други ползи?

Едно от основните предимства е, че в повечето страни, включително Великобритания и САЩ, естествените ембриони, изследвани в лабораторни условия, трябва да бъдат унищожени след 14 дни, за да се избегнат етични проблеми, свързани с работата с нещо, което при определени обстоятелства може да се превърне в плод. Тези правила не се прилагат за синтетичните ембриони, така че това може да позволи на изследователите да изучават развитието на ембриона по-дълго време.

Трябва ли да се въведат нови правила, които да се прилагат за синтетичните ембриони?

Те вече се изготвят във Великобритания, но на други места, включително в САЩ, не е обявено нищо. В Обединеното кралство учени, като Жернишка-Гоец, са сформирали работна група заедно с правни експерти, представители на пациентите и етици, за да обсъдят какви нови правила трябва да се прилагат. Групата е представила препоръки на британския орган, който регулира изследванията с естествени ембриони и вероятно ще поеме отговорност за синтетичните ембриони.

Политиците могат да обмислят възможността за определяне на границата в зависимост от етапа на развитие, до който е достигнал синтетичният ембрион, а не в зависимост от определен срок, какъвто е 14-дневният, коментира Джеймс Брискоу (James Briscoe) от Института "Франсис Крик" в Лондон. "Може би прагът ще бъде формирането на определена органна система."

Естествен (горе) и синтетичен (долу) ембриони един до друг, за да покажат сравнимо образуване на мозък и сърце. Кредит: Amadei и Handford

Какво ще се случи, ако синтетичните ембриони бъдат прехвърлени в матка?

Не знаем, защото това никога не е правено и би било незаконно. Но изследванията върху животни, проведени от китайски екип, показват, че при сегашното състояние на областта това не би довело до бременност. Когато са били създадени маймунски синтетични ембриони и прехвърлени в осем женски, при три от индивидите изглежда е започнала бременност, но след няколко дни бременностите са прекъснати, е съобщено през април.

Това може да се дължи на факта, че синтетичните ембриони не са идентични с естествените. "Не можем да приемем, че те напълно пресъздават развитието на човешкия ембрион", заявява Роджър Стърми от Медицинското училище в Хъл Йорк, Великобритания.

Как синтетичните ембриони могат да помогнат за развитието на медицината?

Те трябва да ни помогнат да разберем повече за ранното ембрионално развитие. Не можем да видим точно какво се случва в матката на всеки етап от бременността, а правилото за 14-дневния период не позволява да се изследват в лаборатория човешки ембриони след този етап. "Този период е черна кутия", посочва Стърми.

Изучаването на този процес може да хвърли светлина върху това какво се обърква при спонтанни аборти в началото на бременността. То може също така да ни помогне да разберем как се формират и растат ембрионалните органи, което един ден може да доведе до това, че лекарите ще могат да отглеждат органи за трансплантация в лабораторни условия.

Източник: What are 'synthetic embryos' and why are scientists making them?, New Scientis